Twitter verdient meer aan gebruikers, maar minder mensen bekijk maandelijks tweets. Kan Twitter de strijd van berichtendiensten als Whatsapp winnen?
Voor het eerst sinds de beursgang op 7 november vorig jaar kwam Twitter woensdag met kwartaalresultaten naar buiten. Het is de eerste test van de geloofwaardigheid van het verdienmodel van de microblogdienst. Heeft het die proef doorstaan?
Eerst het goede nieuws. De omzet nam fors toe, in de laatste drie maanden van 2013 met 117 procent in vergelijking met een jaar eerder.
Het concern verdient verreweg het meest met het tonen van advertenties, zo’n 220 miljoen dollar in het vierde kwartaal. Daarnaast stroomt er nog 23 miljoen dollar de kas binnen door de toegang tot de stroom aan tweets te verkopen aan andere bedrijven, die de berichten analyseren.
Twitter moest wel een groot verlies slikken van ruim een half miljard dollar, maar dat is te wijten aan personeelsopties die werden toegewezen voor de beursgang. Voor de eerste drie maanden van 2014 verwacht Twitter 145 tot 155 miljoen dollar aan kosten voor personeelsopties te maken. Wel blijft een feit dat het bedrijf nog nooit winst heeft gemaakt.
Met de toename van de omzet is het niet zo gek dat Twitter de advertentie-inkomsten per gebruiker weet te verhogen. Het bedrijf drukt dat uit in het aantal dollar dat het verdient per 1.000 keer dat de tijdlijn (de stroom aan tweets) is bekeken.
Hierbij valt het grote verschil tussen de inkomsten binnen en buiten de VS op. De internationale omzet bedroeg slechts 27 procent, ondanks dat 78 procent van de twitteraars niet in Amerika wonen.
Uit de bovenstaande grafiek blijkt ook dat er steeds minder nieuwe gebruikers bijkomen. Dat is zorgwekkend, omdat dat één van de belangrijkste manieren is waarop Twitter de inkomsten kan vergroten. Meer gebruikers betekent immers meer mensen die naar advertenties kunnen kijken.
Nog verontrustender is steeds minder twitteraars ook daadwerkelijk tweets bekijken. Het aantal keren dat de tijdlijn is bekeken daalde in het vierde kwartaal, zowel in de VS als internationaal.
Topman Dick Costolo meent dat de daling te wijten is aan veranderingen in de mobiele app, zei hij in een toelichting op de cijfers. Daardoor is het aantal keer dat de tijdlijn bekeken wordt afgenomen, maar de waarde van elke view is volgens hem verhoogd.
Het is ook goed mogelijk dat Twitter last heeft van berichtendiensten als Whatsapp, zoals Forbes schrijft. In totaal hebben chatapps als WeChat, Whatsapp, Line, Kakao, Kik, Viber en BBM er in de afgelopen twaalf maanden meer dan een half miljard nieuwe gebruikers bijgekregen. Genoeg om impact te hebben op de groei van Twitter.
De vooruitzichten voor het eerste kwartaal van dit jaar zijn in ieder geval niet hoopgevend. Twitter verwacht tussen de 230 en 240 miljoen dollar binnen te harken. Dat is minder dan het in oktober, november en december van vorig jaar verdiende.
Dus geslaagd of gezakt bij de eerste test? Als je het aan beleggers vraagt, krijgt Twitter een onvoldoende. Het aandeel dat het de afgelopen maanden juist zo goed deed, kelderde bijna 18 procent in de nabeurshandel.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl